یادداشت ها

یادداشت 25 : معرفی مدل تعالی سازمانی EFQM 2025

سرانجام راهنما EFQM Model 2025 که بهترین شیوه ها و بینشی عمیق  از داده های منحصر به فرد را برای آینده ای پایدار ارائه می کند ، معرفی شد .همایش EFQM یا همان بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در سال 2024 در تاریخ 4 تا 6  ژوئن در استانبول برگزار شد و مدل جدید  EFQM 2025 نیز معرفی و ارائه گردید.

در دنیای پر سرعت امروز، پایداری برای موفقیت بلندمدت بسیار مهم است. مدل EFQM یک مدل اثبات شده است که مجموعه داده های منحصر به فرد را برای پیشبرد تحول ، نوآوری و بهبود عملکرد پایدار ارائه می دهد. یکی از جنبه های مهم مدل به روز شده ویرایش 2025 تمرکز بیشتر آن بر عملکرد پایدار است. در دنیای امروزی که به سرعت در حال تغییر است، پایداری فقط یک روند نیست، بلکه کلید موفقیت بلندمدت است. EFQM در آخرین بیانیه خود اعلام کرده که ما به تأثیر مشارکتی اعتقاد داریم. از طریق آموزش و خدمات یکپارچه، ما با رهبران و تیم‌های آنها شریک می‌شویم و آنها را برای هدایت تغییرات فرهنگی و رهبری در مسیر تحول پایدار تجهیز می‌کنیم.

ماموریت ما : توانمندسازی سازمان ها برای دستیابی به تأثیر پایدار، ساختن آینده ای پایدارتر و ارائه مزایای معنادار برای همه ذینفعان.

Our mission: To empower organizations to achieve lasting impact, build a more sustainable future, and deliver meaningful benefits for all stakeholders

در همین راستا همایش و نشست الهام بخش EFQM 2024 در استانبول به تازگی به پایان رسید که  تجمع و گردبادی از یادگیری، شبکه سازی و جشن برای موفقیتها بود. جایزه جهانی EFQM چالش نهایی برای هر سازمانی است که می خواهد به دنیا فریاد بزند که تلاش برای بهبود و تعالی ، بخشی از DNA آنهاست.

The EFQM Global Award is the ultimate challenge for any organization that wants to shout out to the world that striving for improvement and excellence is part of their DNA

این همایش با حضور رهبران و ارزیابان مدل اروپایی از سراسر جهان برگزار شد که در آن معرفی رسمی مدل جدید EFQM 2025  صورت پذیرفت و یک کارگاه آموزشی جالب به عنوان Deep Dive Session در مورد به‌روزرسانی‌های اعمال شده در خصوص عملکرد فوق‌العاده برای اتصال هدف و مقاصد به نتایج ، نیز برگزار گردید. موضوع امسال در مورد هدایت تعالی سازمانی از طریق پایداری و تمرکز بر نوآوری بود. در این جلسات بررسی شد که چگونه سازمان ها می توانند از روش های خلاقانه برای مقابله با چالش ها و دستیابی به موفقیت پایدار استفاده کنند. برخی از نکات برجسته مدل جدید به شرح زیر می باشد .

اول: جهت گیری

  • برخی نکات بازآرایی شده است، مانند مدیریت عملکرد بخشها قبل از مدیریت حاکمیتی مطرح شد.
  • همچنین بر تقویت و فعال سازی نقش رهبری با افزودن نکاتی راهنما تاکید شد.

دوم: اجرا

  • چند نکته راهنما به برخی زیرمعیارها اضافه شده است.
  • عبارت Design value به Determine value تغییر یافت.
  • تاکید بیشتری بر رهبری و مدیریت تحول شد.
  • از طرفی مدیریت ریسک از عنوان حذف شد تا همپوشانی بین استانداردها کاهش یابد.
  • نکات راهنما نیز در اهمیت به کارگیری فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی در کار سازمان افزوده شد.

سوم: نتایج

  • امکان ارائه شواهد کیفی پشتیبان نه تنها کمی، مانند تقدیر نامه ، استانداردها و …
  • نتایج عملکرد استراتژیک و عملیاتی تفکیک شده است .
  • KPI های بیشتری اضافه شده است.

به طور کلی، مدل جدید از یک ابزار ارزیابی ساده به ابزاری که مبتنی بر تفکر طراحی است تغییر کرده است که چارچوبی انعطاف‌پذیر و روش‌شناسی حیاتی را ارائه می‌دهد که برای مقاصد عالی مناسب است و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا شیوه‌های کار خود را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بازنویسی کنند. برای ارزیابی پیشرفت‌های قابل‌توجه در مدل EFQM 2025، نکات راهنمای جدیدی اضافه‌شده که به درک بیشتر توانمندسازها کمک می کند . اکنون 152 نقطه راهنما برای توانمندسازها وجود دارد، که 40 نکته نسبت به 112 نکته در نسخه 2020 اضافه گردید . که می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تعمیق ارتباط بین فرهنگ و رهبری برای ایجاد تغییر ، تحول و نوآوری ،
  • استفاده از هر لحظه جهت هدایت عملکرد پایدار در سازمان‌ها و اقتصادها
  • نیاز سیستم های آموزشی به ارتقا و بازنگری جدی
  • انعطاف پذیری زنجیره تامین و غیره
  • تخریب خلاق و ظاهر شدن مشاغل جدید پس از از بین رفتن مشاغل قدیمی .
  • رهبری باید متعهد به هدف باشد، نمونه ای از فرهنگ و ارزش ها باشد، به شیوه هایی عمل کند که تغییر را تسهیل کند، موانع را از بین ببرد، و خلاقیت و نوآوری را تشویق و ترویج کند.
  • از آنجایی که کار از راه دور و با ترکیبی از واقعیت افزوده رایج تر شده است، به طور فزاینده ای آشکار می شود که محیط های کاری و شیوه های جدید برای پاسخگویی به نیازهای متغیر نیروی کار امروز و فردا مورد نیاز است.
  • از سازمان ها خواسته می شود که انعطاف پذیری زنجیره تامین، تداوم کسب و کار و آینده نگری آینده را در اولویت قرار دهند.
  • با ایجاد تفاوت متمایز بین نتایج عملیاتی و استراتژیک، چهار دسته را معرفی کرده که عملکرد استراتژیک و عملیاتی باید در آن اندازه گیری شود. این چهار دسته عبارتند از: برآوردن انتظارات ذینفعان، پشتیبانی و کمک مالی و اقتصادی، بهبود عملکرد ، تحول و ارتقای پایداری.
  • در پایان دو ماتریس با منطق RADAR وجود دارد، یکی برای ارزیابی نتایج و دیگری برای ارزیابی اجرا که در هر کدام از معیارهای مدل ، میزان و سطح تعالی رویکردها و نتایج مرتبط را می سنجند .

لینک دانلود رایگان فایل مدل تعالی سازمانی EFQM:2025

توجه : اگر سازمان شما هنوز این سفر را آغاز نکرده است، از شما می‌خواهم برای یک جلسه مقدماتی رایگان ، با ما تماس بگیرید.

خدمتگزار ، حمیدرضا :  مشاور، مدرس و طراح دوره های عالی مدیریت ، رهبری ، تعالی سازمانی و مدیریت نوآوری .

با تشکر از توجه شما ، لطفا درخواست خود را از طریق روشهای زیر  ثبت درخواست  یا با پیام رسانهای رایج به شماره 09331331285 ارسال نمایید. شما می توانید از طریق کانالهای ارتباطی زیر موضوعات علمی و مدیریتی را دنبال کرده و با اشتراک گذاری ،انتقال و اشاعه آن برای سایرین ، در اهداف ، ارزشها و ترویج مطالب تخصصی و مرتبط با توسعه فردی و سازمانی، ما را یاری نمایید .

تلگرام

ثبت درخواست خدمات

 

7 دیدگاه در “یادداشت 25 : معرفی مدل تعالی سازمانی EFQM 2025

  1. حسین اسدی گفت:

    سلام با تشکر از مطالب ارزشمند ارسالی
    نکته قابل توجه این است که سازمان های ایرانی هنوز در اتمسفر مدل 2013 EFQM زندگی نکرده اند آیا امکان تنظیم خود با این تغییرات را دارند
    زیر ساخت های ما با اروپا خیلی متفاوت است

    1. admin گفت:

      با درود و تشکر از توجه شما ، هدف از بکارگیری مدلها شناسایی حوزه های « قابل بهبود و یادگیری در ابعاد مختلف سازمانی با رویکرد تمایز و تمرکز بر آینده است» . اما وقتی ، اخذ جایزه و مقایسه کردن بین شرکتها با عطش نمره و دستیابی به سطوح بالاتر ، هدف میشود ، مسیر اصلی منحرف و سازمانها جایگاه فعلی خود را در شرایط و محیط واقعی گم می کنند و حتی اعتقاد و تعهد خود را در خصوص همه استانداردها و مدلهای مدیریتی از دست می دهند . خواه مدل 2013 باشد یا هر نسخه دیگری ! باید فقط یاد گرفت ، تغییرات را پذیرفت و فرهنگ بهبود و اصلاح را رهبری نمود .

  2. محسن تقی زاده گفت:

    با سلام و تشکر از ارسال موضوعات نوین مدل تعالی سازمانی
    موفق و پایدار باشید .

    1. admin گفت:

      با درود و تشکر از توجه شما.

    2. admin گفت:

      با درود و تشکر از توجه شما .

  3. رضا اسماعیلی گفت:

    همیشه عالی هستید. درود بر شما

    1. admin گفت:

      ممنون از لطف و توجه شما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *