بر اساس گزارشی روند جهانی سرمایهی انسانی به ویژه از طریق شرکت Deloitte به شرح زیر اعلام شده است . حدود ۸۲٪ از ۷۰۰۰ مدیرعامل و نیروهای منابع انسانی در ۱۳۰ کشور معتقدند که فرهنگ سازمانی یک مزیت رقابتی محسوب میشود. با این حال، فقط ۲۸٪ از پاسخدهندگان بر این باورند که مفهوم فرهنگ را به خوبی درک میکنند و فقط ۱۹٪ معتقدند که «فرهنگ مناسب و موثر» دارند.
تشریح و اهمیت موضوع :
دیل و کندی (1988) نیز در تعریف فرهنگسازمانی موثر و قوی، آن را فرهنگی میدانند که افراد تحت آن، اهداف سازمانی را بهخوبی میشناسند و در جهت آن کار میکنند. به عقیده این دو نفر، فرهنگ قوی، اهرمی قوی برای هدایت رفتار کارکنان است و کارکنان را برای انجام کارهایشان به شیوه بهتر بهویژه به دو صورت خاص کمک میکند که عبارتند از :
- یک فرهنگ قوی، سیستمی از قوانین غیررسمی است که به افراد یاد میدهد که اغلب اوقات چگونه رفتار کنند.
- یک فرهنگ قوی، افراد را قادر میسازد که احساس بهتری درباره آنچه انجام میدهند داشته باشند، بر این اساس آنها راغبتر به انجام کارهای سختتر میشوند.
ادگار شاین (1997) ، یکی از برجستهترین اندیشمندان رفتار سازمانی در رابطه با فرهنگسازمانی معتقد است که: فرهنگسازمانی عبارت از آداب، رسوم و اخلاقیات است. فرهنگسازمانی ارزشهایی که بهطور علنی اعلام شدهاند را شامل میشود. فرهنگسازمانی، انباشتهای از آموختههای مشترک در طول تاریخ مشترک است و آن اشاره به استحکام ساختاری و الگویی بودن و تکامل سازمان دارد. فرهنگ شيوه اي خاص يا فضايي كه سازماني را از سازمانهاي ديگر متمايز ميسازد و در واقع، به آن سازمان شخصيت منحصر به فردي ميدهد. رابینز هم این پدیده را الگويي از عقايد ، باورها و انتظارات مشترك در يك سازمان كه به ايجاد هنجارهايي منجر مي گردد كه به طور قدرتمندي به رفتار اشخاص و گروهها در درون سازمان شكل مي دهد ، تعریف می کند. کارتر مک نامارا معتقد است، اساساً فرهنگسازمانی شخصیت یک سازمان است. فرهنگسازمانی شامل پیشفرضها، ارزشها، هنجارها و علائم ملموس اعضای سازمان و رفتارهای آنها میباشد.
پس می توان گفت :
- فرهنگ : كليه كوششهايي كه اعضاء يك جامعه براي انطباق خود با هنجارهاي محيط اعم از طبيعي يا اجتماعي مي كنند!
- فرهنگ سازمانی ، درک یا پنداشت کلی است که اعضا از سازمان دارند .
- تركيبي از باورها ، ارزشها و پيش فرضهايي است كه در سازمان وجوددارد و همه اعضاء سازمان ، كم و بيش ، به طور يكسان در معرض آن قرار مي گيرند. (ادگار شاين)
تعالی در فرهنگ سازمانی :
در مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید نیز آمده که سازمانهای ممتاز ، ارزش های خود را پرورش داده ، به هنجارها و رفتارهای موثر ترجمه کرده ، آنها را تسری و ترویج داده و به صورت شفاف از طریق اعمال و رفتار خود (الگوسازی)، آنها را به اثبات می رسانند. این موضوع در زیرمعیاری با عنوان هدایت و راهبری فرهنگ سازمانی و پرورش ارزش ها ، فرهنگ سازمانی را یک جهت گیری موثر در مقاصد رهبران دنبال می کند. چرا که باید این باور اساسی را پذیرفت «موفقيت در مسیر تعالی ، يك فاكتور فرهنگي است» .
یک مدل فرهنگی با رویکرد سرآمدی مزایای متعددی در پیشبرد عملکرد ، تحقق تحول و بهبود سازمانها دارد که عبارتند از :
- کارآمدی و رشد شرکت در این نوع فرهنگ سازمانی ، یکنواخت و متوازن است؛
- شفافیت و ارتباطات سیستمی واضحی وجود دارد. تمام افراد میتوانند بهراحتی ایدهها و نظرات خود را بیان کنند.
- از کارمندان برای کار خوبشان قدردانی میشود. همچنین، به طور سازنده و بدون ضربه به احساساتشان، از آنها در مسیر نوآوری، بهبود و توسعه فردی، انتقاد میشود.
جهت گیری فرهنگ سازمانی در نتفلیکس :
ما در جستجوی تعالی هستیم.
تمرکز فرهنگ ما، کمک به همه ، برای رسیدن به تعالی و برتری است.
در نتفلیکس افراد از فرآیندها ارزشمندتر بوده و ارجحیت دارند، آنها بر نوآوری بجای کارایی تاکید می کنند و به کارکنان زمینه و بستر می دهند، نه کنترل. در نتفلیکس، هیچ سیاست مرخصی یا هزینه ای وجود ندارد. در نتفلیکس، سخت کوشی بیاهمیت است و اشتیاق به تعالی و برتری جویی رهبران ، تنها منبع الهام دیگران است. فرهنگ نتفلیکس دو محور اصلی دارد : آزادی و مسئولیتپذیری .
آشنایی با جایزه تعالی فرهنگ سازمانی نیوزلند :
لذا در راستا این توانمندساز مهم، لازم است با جوایز تعالی فرهنگ سازمانی درکشور نیوزلند آشنا شویم . این رویکرد بعنوان اولین جایزه ای است که در نیوزلند بر فرهنگ یک کسب وکار به عنوان تنها معیار سرآمدی داوری کرده و تمرکز جدی دارد . که از اهداف و جهت گیری های اصلی آن می توان موارد زیر را برشمرد :
- به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک مکان عالی برای کار
- افزایش فرصت های کسب و کار و شبکه سازی موثر
- فرصتی برای مرور و ارزیابی فرهنگ فعلی
- خلاصه ای از عملکرد و دستاوردهای فرهنگ فعلی
- وقتی صحبت از فرهنگ سازمانی به میان میآید، می توانید تشخیص دهید که چه کاری واقعاً خوب انجام میشود .
- قرار گرفتن در معرض ارزیابی با هدف تقدیر و تجلیل از برتری فرهنگ جاری در محل کار .
- فرصتی برای نشان دادن انجام کارهای شگفت انگیز و مزیت دار به افراد و ذینفعان کلیدی در اکوسیستم .
- فرصتی برای نشان دادن کارهای شگفت انگیزی که برای کارکنان به عنوان سفیران سازمانی برای سایرین انجام می دهند .
باید خاطر نشان کرد که مهارت ها و تکنیک های رهبری موثر برای رشد و توسعه موفقیت آمیز کسب و کار از طریق توسعه یک فرهنگ سازمانی موثردر این مدلها بسیار حائز اهمیت و حیاتی هستند چرا که رهبری خوب، کلید موفقیت ، پیشران و علت نوآوری و سرآمدی هر سازمان است.
در پایان می توان گفت که فرهنگ موثر شیوه مناسب رفتار در درون سازمان را تعریف میکند. این فرهنگ متشکل از اعتقادات و ارزشهای مشترک میان کارکنان است که توسط رهبر سازمان مربوطه معین میشوند؛ سپس از طریق روشهای مختلف، توسعه پیدا میکنند و تقویت میشوند. در نهایت، ادراکات، رفتارها و درک کارکنان سازمان را شکل میدهند. در لینک پایانی زیر، فایل آموزشی با موضوع تشریح فرهنگ سازمانی، که در یک نشست علمی مشترک بهمراه جناب آقای دکتر میرسپاسی تهیه شده بود نیز به اشتراک گذاشته شده است .
ترجمه و تهیه مطالب : دکتر حمید رضا خدمتگزار ، مدرس و طراح دوره های عالی مدیریت ، منتور و مشاور نوآوری و تعالی سازمانی.
توجه :
لذا در این راستا طرح خدمات مشاوره و آموزش مدیریت جهت
استقرار نظام مدیریت فرهنگ سازمانی
به شکل متمایزی در این خصوص همسو با رویکردهای تعالی سازمانی تعریف شده که به شرح زیر می توانید از آن بهره مند شوید. البته با موضوعات و طرح مسایلی همچون :
- تعریف فرایند فرهنگ سازمانی
- شناسایی و تعیین یک فرهنگ سازمانی قوی
- اجزای تشکیل دهنده فرهنگ سازمان
- تعیین درست کارکرد فرهنگ
- درک انواع فرهنگ و خرده فرهنگهای سازمانی
- مدلهای ارزيابی فرهنگ سازمانی
- کد های اخلاقی و ساخت فرهنگ سازمانی موثر
- شناسایی استراتژی های تغییر فرهنگ سازمانی
- چگونه فرهنگ سازمانی را تغییر دهیم؟
- تعریف نتایج برداشتی و عملکردی مرتبط با فرهنگ سازمانی .
ضمن تشکر از شما بابت مطالعه و بررسی موضوعات و توانمندی های ارائه شده ، درخواست خود را مشخص کرده و از طریق لینک زیر تکمیل نمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود .
لینک دانلود فایل آموزشی ارائه پروفسور میرسپاسی و دکتر خدمتگزار در خصوص فرهنگ سازمانی .
Thank you