تازه های مدیریت, یادداشت ها

یادداشت 23 : تعالی در رهبری استراتژیک و تحول سازمانی

براساس خلاصه ای از  نکات کلیدی و مهم کتاب : فراتر از دیجیتال
چگونه رهبران بزرگ سازمان های خود را تغییر داده و آینده را شکل می دهند !

مرتبط با دوره آموزشی طراحی شده جدید در سال جاری با عنوان : رهبری استراتژیک ، نوآوری و تحول سازمانی

ارایه کننده : دکتر حمیدرضا خدمتگزار ، مدرس دانشگاه ، طراح ، منتور و مشاور دوره های عالی مدیریت .

1.معرفی و مقدمه کتاب :

عصر دیجیتال تقریباً ۷۵ سال پیش با اختراع ترانزیستورآغاز شد. اینترنت بیش از 50 سال قدمت دارد. حتی شرکت های که ما آنها را پیشگامان دیجیتال می دانیم در حال پیر شدن هستند: اپل 45 ساله است و گوگل در 25 سالگی خودش در فضای کسب وکار و  بازار قرار گرفته است.از زمان ایجاد اولین مرورگر اینترنتی تجاری ۳۰سال پیش دیجیتال بودن به یک شعار تجاری تبدیل شده است . اما این دیگر کافی نیست اکنون باید به جای دیجیتالی کردن کارهایی که در گذشته انجام داده ایم ،بر ایجاد اشکال مزیت جدید تمرکز کنیم .کسب و کار دنیای امروز دیجیتال است اما دیجیتالی شدن به راه طولانی برای برابری و در عین حال پر هزینه تبدیل شده است .ایجاد مزیت پایدار به چیزی بیش از دیجیتالی شدن نیاز دارد.این نیاز به درک این موضوع دارد که ماهیت مزیت رقابتی تغییر کرده است و دیجیتال بودن کافی نیست.

با کوتاه شدن طول عمر محصول ،سازمانها متوجه می‌شوند که نمی توانند موقعیت متفاوتی را با تمرکز حفظ کنند.به این دلیل که امروز بهترین فرصت ها را دارید  و این به این  معنی نیست که فردا بهترین ها را خواهید داشت. شرکت های هوشمند اکنون بر ایجاد تمایز در آنچه انجام می‌دهند و نحوه عملکردشان، تمرکز می‌کنند ، نه فقط آنچه را که می فروشند. اگر توانایی های متمایز خود را به درستی دریافت کنید ،جریان محصولات ،خدمات،راه حل ها و تجربیات موثری به دنبال خواهد داشت. به توانایی طراحی اپل فکر کنید،که به آن اجازه داده است تا هر صنعتی را که وارد شده است یک برند معتبر باشد. از جمله رایانه ها ،دستگاه های موسیقی ،تلفن ها ،دوربین ها و ساعت‌ها از جمله محصولات این برند هستند . آینده تحول دیجیتال دیگر نامعلوم نیست. نیاز مبرم به دیجیتالی شدن دیگر قابل انکار نیست، به ویژه هنگامی که سازمان دنبال موفقیت و سودآوری است. عصر دیجیتال پدیده جدیدی نیست، اما قطعا دوره متفاوتی است. تحول دیجیتال فقط به فناوری محدود نمی شود، بلکه به کارکنان هر کسب و کار نیز مربوط می شود. برای این که در سفر تحول دیجیتال پیشرفت کنید، در تیم خود سرمایه گذاری کنید و مطمئن شوید از آموزش ها و حمایت های لازم برای یادگیری مهارت های تحول دیجیتال و تقویت مهارت های فعلی برخوردار باشند.

بخشی از نکات مهم کتاب فراتر از دیجیتال :

  • به طور کلی در این کتاب درباره تاثیر گذاری رهبران در آینده سازمان ها صحبت شده است .
  • نویسندگان در این کتاب به شرح اینکه چگونه رهبران با استفاده از استراتژی ها و فرصت ها قادر خواهند بود تا با چالش های دیجیتالی روبرو شده و سازمان های خود را به سمت نوآوری و رشد هدایت کنند می پردازد.
  • نویسندگان از طریق ارائه مثال ها و مطالب تحلیلی به مدیران نشان می دهند در مورد قدرت دیجیتال شدن در سازمانهایشان تجدید نظر کنند و استراتژی ها و مدل های کسب و کار خود را به روز کنند.
  • در این کتاب پاول لاینواند و مت مانی به مدیران و رهبران راهکار هایی ارائه می دهند تا بتوانند با تغییرات فناوری ،رقابتی قوی تر و پویایی بیشتری در بازار ایجاد کنند و به سازمان های خود بصیرت و انعطاف پذیری ببخشند.

         2.شکل دادن آینده :
آینده را نمی توان پیش بینی کرد ولی می توان آن را ساخت . دنیس گابور (فیزیک دان برنده جایزه نوبل)

  • دیجیتالی شدن باعث افزایش کارایی در مدیریت موجودی ، سرعت بخشیدن به پردازش تراکنش ها  و امکان تجزیه و تحلیل هایی شد که خرید و توزیع را پشتیبانی می کند ،این تغییرات به معنای کاهش قیمت ها و به طور کلی بهبود تجربه مشتری بوده است .  
  • بعضی ها با دیجیتالی شدن فقط به اشتباهاتشان سرعت بخشیدند. 
  • در دنیای فرا دیجیتال شرکتها باید متفاوت باشند  فناوری دیجیتال تنها امکان بهتر انجام دادن کارها رو فراهم نمی کند بلکه امکان انجام کارهای موثر و بهتر را هم فراهم می کند.

با اینکه دوازه شرکت معرفی شده در کتاب هرکدام داستان متفاوتی داشتند نقطه مشترک آنها این بود که هر کدام مجبور بودند که صنایع  و مدل تجاری خودشان رو بازنگری کنند !البته برخی از موضع قدرت و برخی هم در مواجهه با یک تهدید.

تحقیقات نویسندگان کتاب در مورد این دوازده شرکت هفت عنصر اساسی را منبع تغییر موفقیت آمیز برای رقابت در دنیای فرا دیجیتال کشف کرد که می توانند نقشه راه برای چگونگی دستیابی به موفقیت پایدار ارائه کنند!

           3.بازنگری جایگاه شرکت خود در جهان :
انتخاب یک زندگی کوچک تر از چیزی که قدرت و توانایی کسب آن را دارید عاری از شور و اشتیاق است.
نلسون ماندلا.

  • شما باید با ایجاد دیدگاهی در مورد چگونگی ارزیابی و ایجاد ارزش در آینده، در مقابل تغییر قرار بگیرید.
  • شما باید درک کنید که چگونه تغییرات مقرراتی، اجتماعی، محیطی و فناوری ممکن است بر آینده تأثیر بگذارد.
  • شما باید تشخیص دهید که چه کاری را به طور منحصر به فرد انجام می دهید و چگونه می توانید از آن نقاط قوت برای ایجاد ارزش منحصر به فرد استفاده کنید.
  • شما باید شناسایی کنید که چگونه گزاره های ارزشی مختلف می توانند به شما در شکل دادن به تقاضا کمک کنند سپس باید جسورانه انتخاب کنید که کدام ارزش پیشنهادی به شما حق برنده شدن می دهد و آن جایگاه شما را در جهان تعیین می کند.

 

           4.ساخت یک سیستم بینش ممتاز با مشتریان خود هیچ چیز وحشتناک تر از فعالیت بدون بینش نیست.
توماس کارلایل، مورخ و مقاله‌نویس اسکاتلندی

  • هر چه بینش شما بهتر باشد، بیشتر می توانید ارزش خود را بهبود ببخشید .
  •    هرچه ارزش های پیشنهادی خود را بهبود ببخشید، با عمل به وعده های خود اعتماد بیشتری ایجاد می کنید و مشتریان بیشتری با شما ارتباط برقرار می کنند.
  • هرچه مشتریان بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند و به شما اعتماد کنند، بیشتر با آنها مرتبط و مرتبط باقی می‌مانید در این صورت است که مهم نیست که چه تغییراتی در دنیای اطراف شما اتفاق می‌افتد.

ادامه دارد …

نکته : در ادامه فایل خلاصه و چکیده کتاب که ترجمه ای با عنوان اصلی BEYOND DIGITAL  است توسط مدرس دوره تهیه شده و در قالب یک پاورپوینت قابل دانلود می باشد .

 دانلود فایل خلاصه کتاب فراتر از دیجیتال با  عنوان تعالی در رهبری استراتژیک و تحول سازمانی 

توجه :

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با آموزشها و خدمات مشاوره مرتبط ، درخواست یا موارد مد نظر را در قسمت درخواست خدمات وارد نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *