تازه های مدیریت, یادداشت ها

یادداشت شماره 8: تحول دیجیتال ، شایستگی ها و تکنولوژی های برهم زننده در اقتصاد نوآوری

تکنولوژی، پیشران تحول دیجیتال است و اوج بهره گیری از تحول دیجیتال در این راز نهفته است. تغییر پاردایم در جوامع ، همواره کسب و کارها را مجبور به تغییر می کرده است و این بحث جدیدی نیست. اما سرعت تغییر در پاردایم های فعلی و آتی، با قبلی ها قابل قیاس نیستند. بنابراین سازمانهای عصر حاضر، استراتژی های تحول دیجیتال را باید در زمان های خیلی کوتاه تری تدوین و جاری نمایند و این چالش دشواری است. این خود ضرورتی برای بحث هایی نظیر چابک بودن فراهم آورده لذا به همین دلیل چابکی در تحول دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته و مطرح شده است . از مهمترین عوامل و شواهد این تغییر پارادایم می توان به رفتار مشتری و توقعات وی، حقایق جدید اقتصادی نظیر : ظهور اقتصادی های جدید مثل اقتصاد دیجیتال، اقتصاد چرخشی/ دایره ای (Circular Economy) ، تغییرات اجتماعی (مانند سالمند شدن جمعیت که روندی مشابه در کشورهای مختلف جهان نظیر ایران دارد که از یک سو هزینه های نگهداری از جمعیت افزایش می یابد و این جمعیت نیاز به خدمات بیشتری دارند و از سوی دیگر نیروی کار کاهش می یابد)، عوامل اختلال و برهم زنندگی کسب و کارها و شکل گیری اکو سیستم های جدید (Disruption) و نهایتا ظهور و بروز تکنولوژی های جدید اشاره کرد.

تحول دیجیتال به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، بیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمان‌ها باشد، چالشی انسانی است. مطالعات متعدد توسط شرکت‌های مشاوره مدیریتِ مطرح، نشان می‌دهد که مهم‌ترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، فرهنگ» و «مهارت ‌های دیجیتال می‌باشد.

 در تحول دیجیتال، جنبه های مختلف کسب و کار مورد بازنگری قرار می گیرد. این جنبه ها به توسعه شایستگی های دیجیتالی نظیر چابک بودن (agility) ، مردم گرایی/ انسان محوری (People-oriented) نوآورانه ، مشتری گرایانه (Customer-centric) می پردازد. خروجی این قابلیت ها و شایستگی ها منجر به تغییر وضعیت کنونی سازمان به یک سازمان مبتنی بر داده (Data-driven) خواهد شد که می تواند مدلهای درآمدی جدیدی از خدمات و اطلاعات را خلق و ایجاد کند. در آخرین یافته ها و بررسی انجام شده بنیاد تعالی سازمانی اروپا در مدل EFQM:2020 شایستگی های سازمانی که مستقیماً تحت تاثیر محیط کسب وکار و شرایط سازمان بوده با توجه به موضوعات زیر دنبال می شوند . هنگام تعیین انواع و سطوح هر شایستگی مورد نیاز، سازمان باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

الف) موضوعات خارجی (برای مثال، الزامات قانونی و مقرراتی، پیشرفت های تکنولوژیکی)؛

ب) عوامل داخلی ( بعنوان نمونه، ماموریت، چشم انداز، اهداف استراتژیک، ارزشها و فرهنگ سازمانی، انواع فعالیتها یا خدمات، دسترسی به منابع، دانش سازمانی)؛

ج) نیازها و انتظارات طرفهای ذینفع مرتبط (بعنوان نمونه نهاد تنظیم مقررات، مشتریان و جامعه).

برای مثال شرکت فولکس‌واگن در نظر دارد ، ۴ میلیارد یورو در راستای استراتژیهای تحول دیجیتال سرمایه‌گذاری نماید . این خودروساز بزرگ آلمانی، اخیرا اعلام کرده . . . . .

ادامه مطلب از طریق لینک زیر :

تحول دیجیتال ، شایستگی ها و تکنولوژی های برهم زننده در اقتصاد نوآوری-خبرگزاری افتصاددان

 

 

تهیه و گردآوری : دکتر حمید رضا خدمتگزار – پژوهشگر مدیریت تکنولوژی و نوآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *